O negócio do jornalismo deixou de ser um exclusivo das grandes empresas “e até as pequenas marcas podem demonstrar serem valiosas para as suas audiências e para a democracia como um todo“. Principalmente em países como Portugal, onde os leitores estão pouco dispostos a pagar por notícias, e existe uma enorme necessidade de diversificação das fontes de receita.

Nesse sentido, 26 executivos de 15 títulos em Espanha e Reino Unido recomendam em “How to Build a Successful Subscription News Business: Lessons from Britain and Spain” (estudo do Reuters Institute for the Study of Journalism, financiado pela Google) as seguintes medidas:
1. Pay models require a different kind of organisation.
2. Every newspaper must learn to tell its own story.
3. Subscription companies must obsess about their core audience.
4. The best newspapers focus on their digital products.
5. Good user experience is essential to succeed.
6. Readers appreciate a product they can finish.
7. Print shouldn’t be the focus but it could help.
8. The best subscription companies experiment with pricing.
9. Open vs closed is not the right framework.
10. Journalism is a great acquisition strategy.
11. Friction is your enemy.
12. Churn is much more important than acquisition.